Het principe dat de werkgever (of zijn aangestelde) verplicht is ieder ongeval dat aanleiding kan geven tot toepassing van de wet, aan te geven bij de bevoegde verzekeringsonderneming blijft behouden. De werkgever kan voortaan echter voor lichte ongevallen vrijgesteld worden van deze aangifteverplichting. Die regeling geldt enkel mits naleving van de hieronder beschreven criteria. Wat is een licht ongeval? Het ongeval dat noch tot een loonverlies, noch tot een arbeidsongeschiktheid heeft geleid voor het slachtoffer, maar enkel zorgen heeft vereist waarvoor de tussenkomst van een arts niet nodig was en die na het ongeval werden toegediend op de plaats van uitvoering van de arbeidsovereenkomst. Wanneer vrijgesteld? Voortaan wordt er een vrijstelling van de aangifteverplichting voor lichte ongevallen voorzien indien deze geregistreerd worden in het register van eerste hulp voor werknemers die slachtoffer zijn van een ongeval of die onwel geworden zijn. Na te leven criteria De werkgever houdt een register bij waarin de werknemer die een interventie doet in het kader van de eerste hulp, de volgende elementen vermeldt:
Het register moet zo snel mogelijk na de verzorging ingevuld worden door diegene die de interventie deed. De gegevens moeten het slachtoffer toelaten elementen aan te brengen die de werkelijkheid van het ongeval kunnen aantonen in het geval van een latere verergering. Wat is niet vrijgesteld? Het ongeval overkomen aan een werknemer die is blijven werken na het ongeval in het kader van een aangepast werk (deeltijds en/of in een andere werkpost), kan daarentegen niet als een licht ongeval worden beschouwd aangezien een arts is moeten tussenkomen in de procedure van aangepast werk. Dit ongeval zal moeten aangegeven worden door de werkgever. Voor meer info kunt u terecht bij:
Heeft u zelf nog vragen of twijfels voor het al dan niet indienen van een schadedossier, contacteer ons, we helpen u graag verder!