Opgelet: fraudeurs internetbankieren richten zich tot gewone burger via verfijning van bestaande technieken

Opgelet: fraudeurs internetbankieren richten zich tot gewone burger via verfijning van bestaande technieken

Het aantal fraudegevallen via internetbankieren stijgt. Fraudeurs maken gebruik van bestaande technieken, maar gaan alsmaar verfijnder te werk. 

Zo vonden er in de eerste drie maanden van dit jaar 145 fraudegevallen plaats. In dezelfde periode van 2015 waren dat er nog 63. Het netto fraudebedrag blijft gelukkig beperkt tot 113.707 EUR. Dat betekent een daling van ongeveer een derde tegenover dezelfde periode vorig jaar (173.056 EUR).

PHISHING
In het eerste kwartaal van 2016 benaderden ze hun slachtoffers voornamelijk via de phishing techniek. Via valse e-mails en websites vragen ze daarbij om:

  • de bankkaart op te sturen naar “de bank” en de bijhorende pincode in te geven op een valse website;
  • de codes van de kaartlezer in te geven op een valse website.

ENKELE TIPS

Febelfin geeft een aantal tips waarmee u uw klanten kan behoeden voor de gevaren van fraude met internetbankieren.

  • Geloof niet blindelings elke e-mail die van een vertrouwde instantie zoals uw bank lijkt te komen, zelfs al ziet deze er vertrouwd en herkenbaar uit. Als u twijfelt, stuur de mail dan naar het centraal contactpunt van uw bank (meestal phishing@uwbank.be);
  • Uw bank zal u nooit via e-mail vragen om de codes – waarmee u moet aanmelden bij het internetbankieren – in te voeren op haar website. Deze codes zijn strikt persoonlijk. U mag deze enkel invoeren op uw initiatief;

Stuur uw bankkaart nooit op met de post. Geef de pincode van uw bankkaart aan niemand door. Ook deze is strikt persoonlijk

Meer informatie over de verschillende fraudetechnieken vindt u ook op www.safeinternetbanking.be 

 

Klik hier om het volledige bericht van Febelfin te lezen

 

bron www.febelfin.be